Párbeszéd Tere közösségi tér

A repülés titkai - Légibalesetek pilótaszemmel

2019. május 09. 11:58 - Nosztalgikus

Újra légibalesetekről hallgattuk május 7-én este Háy György volt Boeing 737-es kapitányt, baleseti kivizsgálót a méltán népszerű Repülés titkai – Légibalesetek pilótaszemmel előadássorozat részeként.

Van, hogy az élet felülírja az előzetesen eltervezett programot, nem volt ez másként most sem. Szomorú aktualitást adott a beszélgetésnek a május 5-i Szuhoj 100-as típusú repülőgép szerencsétlen balesete Seremetyevo repülőterén.

Ám, mielőtt erről szót ejtett volna az előadó, azoknak, akik esetleg most látogattak el először, néhány képkockán bemutatta az első kivizsgálandó légibalesetet, amit Ikarosz okozott, aki nem tartotta be a légiüzemeltetési előírásokat, figyelmen kívül hagyta az utasítást, hogy ne emelkedjen magasabbra. Néhány további történelmi példa után megismerhettük a baleseti kivizsgálás adminisztratív felépítését is és aztán a vetítővásznon ott volt a lángokban álló Szuhoj gép a seremetyevói reptéren.  

legibalesetek_russia-plane-crash-what-to-know.jpg

Egyelőre nincsenek a baleset okára utaló megbízható információk, a kivizsgálás tart, találgatások és következtetések vannak, egy biztos, a repülőtér a katasztrófaelhárítás területén nem volt a helyzet magaslatán. Hosszú percekig nem volt egyetlen egy tűzoltó autó sem a  helyszínen, holott, egy későbbi katasztrófa ismertetése kapcsán a szakértő elmondta, hogy a tűzoltók színhelyre érési minimuma két perc, rossz idő esetén három perc a repülőtér bármelyik pontjára. A tűzoltó autók mindig készenlétben állnak, kívülről indíthatók, ahogy beülnek, már mennek is. Ez a két perc itt biztosan nem érvényesült. Hogy a valódi okokat megtudjuk-e, az orosz kivizsgálások tapasztalata alapján egyáltalán nem biztos,.

A közelmúlt nagy port felkavaró katasztrófája volt az indonéz LionAir Boeing 737MAX típusú gépének esete is. Sokat és sokszor cikkeztek róla, a típust használó légitársaságok hatóságai jelenleg közösen tanácskoznak azon, hogy milyen módosításokkal, milyen kötelező előírásokkal engedélyezik a típus újra forgalomba állítását. Szemléletes grafikán magyarázta el a kapitány a légáramlást, annak módosulását a gép helyzetétől függően, hogyan történt meg a gép átesése és az óceánba zuhanása.   

legibalesetek_20190507.jpg

2010. április 10-én érte fatális katasztrófa a lengyel köztársasági elnököt és delegációját szállító Tu-154-est Szmolenszknél. Ezt a balesetet az oroszok és a lengyelek is vizsgálták. Számtalan szabálytalanság történt az egész repülés előkészítése és végrehajtása során, kezdve azzal, hogy a járatot végrehajtó repülőgépnek lejárt a légialkalmassági engedélye, a hajózó személyzetnek nem volt szimulátor gyakorlata, nagyon kevés repült órával rendelkeztek, a legtöbb órája – 530 – a kapitánynak volt, és egyedül ő beszélt oroszul is. Azaz, a repülés mellett rádióznia is neki kellett az orosz irányítással. Szinte hihetetlen, hogy egy elnöki különgépre elavult térképek kerültek fel, a kitérőnek megjelölt repülőtér nem is üzemelt, nem kérték meg a szmolenszki időjárást. A rossz idő és az előttük leszállt lengyel újságírókat szállító gép személyzetének jelzése egyértelművé tette, hogy a repülőtér időjárás miatt leszállásra alkalmatlan. Ennek ellenére a személyzetre vélhetően olyan nyomás nehezedett, hogy mégis megkísérelték, aminek katasztrófa lett a vége, mindenki életét vesztette. A kivizsgálás azt javasolta, hogy szüntessék meg az elnöki légiszállító egységet, ami meg is történt.

A rossz idő okozta a SAS MD82-es típusú gépének és egy német kisgépnek a katasztrófáját is Milánó Linate repülőtéren. A felszálláshoz nekilóduló skandináv gép elé váratlanul kifordult a német kisgép, a személyzet már nem tudta a gépet megemelni, a pálya végén lévő egykori hangárba, akkor csomagosztályozóként működő épületbe csapódott. Egy animációs filmen megnézhettük, hogy milyen lett volna az eset jó időben és milyen volt valójában, a ködös időben. A bíróság a repülőtér és a hatóság vezetőit börtönbüntetésre ítélték.  

legibalesetek_okinawa_air_china_hqdefault.jpg

Ha a seremetyevoi baleset kapcsán az utasok szemére vetjük, hogy poggyászokat maguk után húzva menekültek, hasonló történt Okinawában is 2007-ben, ahol a már a földön, leszállás után gyulladt ki az Air China Boeing 737-es repülőgépe. A tűz közvetlen oka egy csavaralátét hiánya miatt keletkezett lyuk volt, ahol utat talált az üzemanyag, és tüzet fogott. A tűzoltók ebben az esetben sem voltak a helyzet magaslatán, az szél iránya és a szomszédos üres állóhelyek miatt nem történt nagyobb katasztrófa és nem terjedt át a tűz.

Érdekes, hogy a tűzoltók a főszereplői negatív értelemben egy 2014-es bostoni Gulfstream katasztrófájának is. Az egyik nem találta meg azt a földutat, ahol megközelítheti a szerencsétlenül járt repülőgépet, a másik a tűzcsapot nem találta, így nem tudta feltölteni a kiürült tartályt. A balesetben mindenki életét vesztette. Ezt a baleseti helyszínt a magyar balesetkivizsgálóknak tanították, hogyan kell megközelíteni, milyen felszerelésben, milyen óvintézkedéseket kell tenni, stb.

Szó esett még a THY Hong Kong-Isztambul járatát teljesítő Boeing 747-400F típusú cargós gépének katasztrófájáról. A repülőgép 2017. január 16-án a kirgiziai Biskek falura zuhant, a négyfős személyzet tagjain kívül a balesetnek 37 helyi lakos lett az áldozata.

Ezek az esetek, természetesen a legfrissebbet kivéve több helyen is megjelentek, az előadások igazi élvezetét az adja, hogy nemcsak szakmabeliek, hanem laikusok számára is közérthetően, az első pillanatban értelmezhetetlennek tűnő grafikonokon, ábrákon, animációs filmeken a szakértő egyszerűen elmagyarázza, hogy mit hogyan csinált a személyzet, melyik vonal mit jelent, hol látszik, hogy milyen kormánymozdulatokkal igyekeztek például javítani a helyzetükön, milyen utasítást adtak a gépnek.   

A kapitány több esettel is készült, de az idő megint olyan gyorsan elszaladt, hogy a kérdések megválaszolása után ezeket a következő alkalomra halasztotta.

Ősszel folytatjuk ezt az előadás-sorozatot, ezzel együtt kérjük a repülés iránt érdeklődőket, hogy facebook oldalunkon írják meg, milyen témában vennének részt szívesen beszélgetéseken és mi megszervezzük.  

Ismételten köszönjük a Szabó Ervin könyvtár Üllői úti fiókja vezetőjének, hogy helyet biztosított az eseménynek, köszönjük a munkatársak segítségét és köszönjük az érdeklődőknek, hogy megtiszteltek jelenlétükkel, kérjük, látogassák egyéb programjainkat is.

https://www.facebook.com/ParbeszedTere/?epa=SEARCH_BOX

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://parbeszedtere.blog.hu/api/trackback/id/tr214816278

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása